Uczniowie klasy 6 c na podsumowanie omawiania lektury „W pustyni i w puszczy” wykonali lapbooki. Praca była ciekawa, każdy mógł wykorzystać materiały otrzymane przez nauczyciela, ale też dodać swoje elementy. Niektóre prace zachwyciły pomysłowością i starannością.

I. Łużna

 

29 października 2019 rozpoczęła się 4 edycja Konferencji Uczniowskich. Spotkaliśmy się po rocznej przerwie już po raz trzynasty. Miejscem spotkania była biblioteka szkolna. Chętnych dyskutantów, jak zawsze nie zabrakło.  Z radością powitaliśmy zarówno stałych bywalców, jak i nowych uczniów, którzy przyszli z ciekawości lub z potrzeby wyrażenia swojego zdania.  W spotkaniu wzięło udział  25 uczniów klas  VI-VIII. Temat nie był nikomu obcy. Uczniowie zgodnie przyznali, że słyszą wokół siebie wulgarne słowa, znają je i używają czasami. Wulgaryzmy są dziś wszechobecne: w szkole, na ulicy, w mediach, w tekstach piosenek, na plakatach, na murach, a nawet w teatrze. Obecne są również w naszych domach. „Rodzice odzywają się wulgarnie, nie patrząc czy dzieci słyszą, czy nie” -  zauważyła jedna z uczennic. „Dorośli zwracają nam uwagę, jeśli wypowiemy brzydkie słowo, dają nam różne kary, próbując niby oduczyć nas przeklinania, ale sami to robią. To tak, jakby człowiek nadużywający alkoholu zabraniał innym pić, mówiąc, że to nie jest dobre” – dodają siódmoklasiści. Zdaniem uczniów, wulgarnego języka ludzie używają, by zaimponować, poczuć się ważniejszym czy doroślejszym. Chcą też być zabawni, oryginalni. Nadużywanie ordynarnych słów wchodzi w nawyk.

Czy z nawykiem przeklinania trzeba walczyć?  

Tak – stwierdzili uczniowie.

Oto powody:

- to niekulturalne, nieładne, nieeleganckie

- świadczy o niskiej kulturze osobistej, wychowaniu, tym, co wynieśliśmy z domu

- oznacza brak szacunku dla rozmówcy

- wulgaryzmy nie rozładowują napięcia (tak chwilowo może się wydawać), raczej je podkręcają i nie spowodują, że nagle odzyskamy radosny nastrój.

-  to jest karalne - Art. 141. Kto w miejscu publicznym umieszcza nieprzyzwoite ogłoszenie, napis lub rysunek albo używa słów nieprzyzwoitych, podlega karze ograniczenia wolności, grzywny do 1 500 złotych albo karze nagany. (Kodeks wykroczeń)

Kilka rad dla wszystkich, którzy chcą poprawić stan języka ojczystego:

- kontroluj się

- dobieraj muzykę – bądź wybredny, nie fascynuj się tylko rytmem czy melodią

- dobieraj filmy czy programy telewizyjne

- zwracaj uwagę na towarzystwo (wyzwiska, wulgaryzmy, obelgi – ich obiektem możesz stać się ty, twoi rodzice czy krewni)

Niech podsumowaniem naszej dyskusji będą słowa:

„Nigdy nawet się nie dowiesz, ile razy zaprzepaściłeś szansę na nową przyjaźń, ile razy kogoś do siebie zraziłeś albo straciłeś w czyichś oczach właśnie dlatego, że tak łatwo przechodzą ci przez gardło wulgaryzmy”.

Dziękujemy za głos w dyskusji

               Organizatorzy:

                                 Sara Cybruch – psycholog szkolny

 Justyna Wojcińska – pedagog szkolny

 Elżbieta Turbińska – nauczyciel bibliotekarz

23.10.2019 klasa 5a przeprowadziła w ramach projektu SCOOLTURA – COOLTURALNE EMOTIKONY dzień pod hasłem
„Dzień dobry” promujący grzeczne i kulturalne formy witania się.

W ramach tego dnia przygotowaliśmy:

- hasło promujące ten dzień, które pojawiło się na tablicy SU,

- projekt emotikona na tablicę SU i inne miejsca w szkole,

- „łapki” i akcję „przybij piątkę” promującą witanie się ze spotkanymi osobami,

- całość akcji udokumentowaliśmy fotograficznie i przygotowaliśmy relację na stronę internetową szkoły.

Klasa 5a wraz z wychowawcami panią Joanną Dydak i panią Weroniką Maraj

 

W przedostatnim tygodniu października uczniowie naszej szkoły udali się do Muzeum Etnograficznego  w Zielonej Górze-Ochli. Na wycieczkę pojechały się min. klasy 5 F i 5 H.  Mieliśmy okazję zwiedzić dawne chaty i zagrody wiejskie. Zobaczyliśmy jak wyglądały: winiarnia, kuźnia, maszyny rolnicze, wozy, meble a nawet szkolna klasa. Dowiedzieliśmy się jak żyli, pracowali i uczyli się nasi pradziadkowie. Po zwiedzeniu skansenu mieliśmy warsztaty związane z uprawą i przeróbką lnu. Niektórzy po raz pierwszy zobaczyli jak wygląda ta roślina i dowiedzieli się, że wytwarza się z niej, miedzy innymi, olej i płótno. Sami usuwaliśmy paździerz z łodyg roślin i czesaliśmy je na specjalnych grzebieniach. Zobaczyliśmy dawne urządzenia i maszyny oraz dowiedzieliśmy się, dlaczego miesiąc październik nosi właśnie taką nazwę. Kolejną atrakcją było spotkanie z miłą panią, która opowiedziała nam o dawnych tradycjach rodzinnych, wypieku chleba i wytwarzaniu masła. Sami wyprodukowaliśmy masło, które później zjedliśmy wraz z pysznym chlebem na zakwasie. Dowiedzieliśmy się sporo i mieliśmy wiele wrażeń.

W naszej szkole odbyły się warsztaty ekologiczne, realizowane przez Związek Gmin Zagłębia Miedziowego (https://zgzm.pl/), współfinansowane przez Fundację Recal (http://recal.pl/), prowadzone przez Centrum Edukacyjne Ekolandia.edu.(https://www.facebook.com/ekolandia.edu/). Były prowadzone przez Panią Kornelię Cypryjańską.

Warsztaty zostały skierowane dla uczniów klas 1-3 oraz 6-8.

Każda klasa miała możliwość uczestniczenia w godzinnym spotkaniu w następującej tematyce:

-selektywna zbiórka odpadów komunalnych + recykling odpadów aluminiowych,

-odpady biodegradowalne; czym są i jak je segregować,

-warsztaty zero waste - ograniczenie ilości powstających odpadów,

Podczas warsztatów ekologicznych poruszone zostały również tematy dotyczące ograniczenia zużycia plastiku, czy też bycia świadomym konsumentem. Uczniowie mieli możliwość posłuchać ciekawej prelekcji dotyczącej tego, jak złe nawyki zmienić na ekologiczne praktyki.

Uczestnicy zajęć przypomnieli sobie, co oznacza skrót CPSZOK (Centralny Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych) oraz dlaczego to miejsce jest warte uwagi dzieci i dorosłych. Opowiedzieliśmy również o tym, czym jest kompostownik i dlaczego warto go założyć - jeśli ktoś ma działkę lub ogród.

Podczas zajęć uczniowie miały okazję zagrać w ciekawe gry m.in. "eko bingo", czy też rozwiązać ciekawe ekowyzwania. Na zakończenie każdy uczestnik otrzymał magnesiki od Fundacji Recal.

Zajęcia przebiegły w miłej atmosferze. Były dopasowane do wieku dzieci.

Tekst i zdjęcia p. K. Cypryjańska